Friday, 14 December 2012

episod 10


Kegembiraan bertukar kesedihan
Walaupun Fatt agak berkecil hati dengan kata-kata Asyhraf tempoh hari,Fatt tetap hadir ke restoran yang dijanjikan untuk menyambut kejayaan mereka berempat.Fatt tidak mahu kedua-dua sahabatnya itu berkecil hati kerana ketidakhadirannya.
Fatt datang bersama Syik dan Mira.Asyhraf masih lagi belum hadir.Walaupun Fatt berkecil hati dengan Asyhraf,dia tetap risau kepada Asyhraf.Dia cuba telefon berkali-kali tetapi engaged.
Tiba-tiba,Fatt mendapat panggilan daripada Asyhraf tetapi bukan Asyhraf yang menelefonnya,orang lain yang menelefonnya untuk memberitahu bahawa Asyhraf terlibat dalam satu kemalangan jalan raya yang tidak jauh dari restoran itu.Fatt yang mendengar berita itu,terus terduduk akibat terperanjat.
“Fatt,kenapa ni?Kenapa dengan abang Asyhraf?”Tanya Syik takut apabila melihat Fatt terduduk.
“Abang Asyhraf excident.”jawab Fatt sambil mengalirkan air mata.
“Astaghfirullahala’zim.Jom kita pergi tengok dekat hospital sekarang.”gegas Mira.
Sebelum mereka bergegas ke hospital,mereka singgah dahulu ke tempat kejadian.Tetapi,Asyhraf telah dibawa ke hospital oleh salah seorang pengguna jalan raya.Setibanya mereka di hospital,keluarga Asyhraf telah memenuhi ruang menunggu di luar bilik kecemasan.
Tiba-tiba,doktor keluar dan bapa Asyhraf terus merapati doktor itu dan bertanyakan keadaan Asyhraf.
“Doktor,macam mana dengan keadaan anak saya?”Tanya bapa Asyhraf kepada doktor yang merawat anaknya itu.
“Anak encik tidak mengalami kecederaan yang parah,cuma terdapat luka-luka kecil sahaja.Kalau encik nak bawa dia balik,hari ini dia dah boleh keluar.”terang doktor itu.
“Alhamdulillah.”ucap semua keluarga Asyhraf.
Bapa Asyhraf tidak mengenali Fatt.Dia berasa pelik kerana orang yang tidak dikenalinya ada sewaktu anaknya di hospital.
“Anak semua ni siapa?”Tanya bapa Asyhraf kepada mereka bertiga.
“Kami kawan Asyhraf pak cik.”jawab Fatt.
“Owh,baik sungguh anak bertiga ni,sanggup meluangkan masa untuk melawat Asyhraf.Terima kasih ye.”balas bapa Asyhraf sayu.
“Sama-sama pak cik.Boleh kami tengok Asyhraf?”Tanya Fatt.
“Boleh.Tapi,dia sedang tidur.”jawab bapa Asyhraf.
“Tak apa,kami hanya melihat keadaannya sahaja.”jawab Syik.
Mereka bertiga masuk ke dalam wad Asyhraf iaitu wad 3 katil no.5.Mereka melihat Asyhraf tidur dengan nyenyaknya.Fatt duduk di sebelah Asyhraf sambil menangis.
“Abang,maafkan Fatt.Sebab Fatt abang jadi macam ni.Fatt minta maaf,Fatt tahu Fatt salah.Fatt janji,Fatt tak akan kecewakan abang lagi.”kata Fatt sambil memegang tangan Asyhraf.
“Sudahlah Fatt,ni semua takdir Allah,bukan salah kau.Abang Asyhraf pasti maafkan kau.Jangan nangis lagi.”pujuk Syik dan Mira sambil mengusap bahu Fatt.
“Jomlah kita balik.Biar abang Asyhraf rehat.”ajak Fatt.
Sewaktu Fatt mahu berdiri,Fatt terkejut kerana tangannya ditarik oleh Asyhraf.Rupa-rupa Asyhraf sudah sedar,tetapi dia sengaja menidurkan dirinya untuk mengetahui apa yang akan Fatt katakan.
“Abang!Abang dah sedar?”jerit Fatt terperanjat sambil memegang tangan Asyhraf.
“Jangan jerit,nanti orang dengar.Sebenarnya,abang dah sedar lama dah.Abang saja berlakon tidur,saja nak tahu reaksi Fatt.”jawab Asyhraf diikuti ketawa kecil.
“Pandai abang berlakon.Boleh dapat award lagi.”usik Mira.
“Abang maafkan Fatt di atas perbuatan Fatt tempoh hari.Sebab Fatt lah abang jadi macam ni.”kata Fatt dengan suara sayunya.
“Jangan cakap macam tu.Ni semua bukan salah Fatt.Abang yang cuai,batu besar pun tak nampak.Abang yang patut minta maaf sebab dah kecilkan hati sayang  abang ni.Maafkan abang ye?”terang Asyhraf sambil memegang erat tangan Fatt.
“Sebenarnya Fatt dah lama maafkan abang.Fatt kecil hati sikit je.”balas Fatt saja mengusik Asyhraf.
“Okey,disebabkan event kita dah tergendala,macam mana kalau kita adakan balik sekaligus sambut abang Asyhraf yang dah berbaik dengan Fatt.Setuju?”ajak Syik dan Mira.
“Semua setuju.”jawab Asyhraf gembira.
Fatt berasa kesal di atas perbuatannya tempoh hari terhadap Asyhraf.Dia bersyukur kerana Asyhraf sudah memaafkannya dan kecederaan yang dialami Asyhraf tidak parah.
Dia berjanji tidak akan mengulangi kesilapannya kerana dia tidak mahu pisang berbuah dua kali.


to be continue...











SUKA DAN SUKI :)

Monday, 10 December 2012

episod 9


RESULT GEMPAK
Hari yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar SMK Sri Cahaya yang menduduki peperiksaan SPM dan STPM sudah pun tiba.Hari ini keputusan peperiksaan akan diserahkan kepada para pelajar.Perasaan Fatt,Syik dan Mira amat gementar sekali kerana mereka takut tidak mencapai target.
Tepat jam 10 pagi,keputusan akan diumumkan oleh pengetua SMK Sri Cahaya.Keputusan bagi pelajar yang cemerlang dahulu akan diumumkan.Nama pelajar yang mula-mula diumum oleh pengetua ialah nama Fatt.
“Assalamualaikum.Hari ini,saya akan mengumumkan keputusan bagi pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dahulu.Okey,Pelajar yang mendapat 10 ‘A+’ ialah Fateh Nur Iman binti Mohd.Zain,dipersilakan naik ke pentas!”kata pengetua SMKSC dengan girangnya.
Fatt tercengang apabila namanya diumumkan sebagai pelajar yang mendapat keputusan paling cemerlang.Kedua-dua sahabatnya berasa amat gembira untuk sahabatnya itu.Fatt terus memeluk kedua sahabatnya itu lalu mengalirkan air mata kegembiraan dan terus bergerak ke pentas untuk mengambil keputusan peperiksaannya.
“Fatt,tahniah.Semoga awak dapat capai cita-cita yang awak idamkan selama ini.”pesan pengetua sewaktu menyampaikan keputusan kepada Fatt.
“Terima kasih puan.”balas Fatt kegembiraan.
Di atas pentas,Fatt mencari-cari kelibat Asyhraf tapi tidak ketemu.Fatt berasa sedih sekali kerana di saat dia gembira,orang yang disayangi tiada bersamanya.Sebenarnya,Asyhraf ada di belakang dewan cuma Fatt yang tidak nampak.
“Seterusnya,pelajar yang mendapat 10 ‘A+’ ialah Siti Mira Suraya binti Abdul Razak dan Noor Asyikah Natasha binti Nordin.”umum pengetua SMKSC.
Syik dan Mira melompat kegirangan kerana mereka juga mendapat keputusan yang cemerlang.
“Ketiga-tiga pelajar ini adalah pelajar terbaik sekolah kita tahun ini.”umum pengetua lagi.
Mereka bertiga berpelukkan di atas pentas lalu mengalirkan air mata kegembiraan.Asyhraf yang melihat gelagat mereka di atas pentas hanya tersenyum.Akhirnya,Fatt nampak juga kelibat Asyhraf di bawah sambil melambai ke arahnya.
 Dia sangat gembira kerana Ayhraf juga gembira di atas kejayaannya.
“Seterusnya,saya nak umumkan keputusan STPM pula.”kata pengetua untuk menarik perhatian pelajar-pelajar yang riuh berkongsi kejayaan.
Semua pelajar tingkatan 6 berdebar-debar termasuk Asyhraf yang berbadan tegap dan sasa itu.
“pelajar yang paling cemerlang bagi STPM ialah Muhamad Adam Asyhraf bin Muhamad Fauzi. Dari tingkatan 6 C.Dipersilakan naik ke atas pentas.”umum pengetua gembira.
Asyrhraf sangat gembira sehingga melompat-lompat kegirangan.Dia juga bersyukur kerana diberi kejayaan bersama orang yang dia sayang.
Selepas sesi pengambilan keputusan telah tamat,mmereka berempat bertemu di tepi dewan.Mereka bercadang untuk menyambut kejayaan mereka.Mereka ingin menyambut di sebuah restoran yang agak mahal yang disponsor oleh Asyrhaf.Fatt berasa malu untuk menyertainya kerana dia tidak menyumbang apa-apa.
“Aku tak joinlah coz aku tak sumbang apa-apa pun,malu lah.”kata Fatt kepada mereka bertiga.
“Jangan cakap macam tu.Datanglah,kalau adik tak datang abang merajuklah?”jawab Asyhraf.
“Saya malulah bang.Korang semua ada sumbangan tapi saya taka da sumbang apa-apa pun.”jawab Fatt.
“Siapa kata kau tak sumbang apa-apa?Kau kan sumbang perut and mulut.Sumbang jugak kan?”sampuk Syik dan Mira.
“Yelah tu.”jawab Fatt.
“Datang tau Fatt,kalau kau tak datang,aku tak nak kawan dengan kau.”balas Mira.
“Yelah aku datang.”jawab Fatt lagi.
“Ye ye,sayang datang.!Huhuhu.”sampuk Asyhraf kegirangan.
“Abang,apa ni?Macam orang tak betul je?”gurau Fatt.
“Abang jadi tak betul pun sebab Fatt lah.Hehehe.”jawab Asyhraf saja mengusik Fatt.
Fatt amat bengang dengan jawapan Asyhraf itu.Dia terus beredar untuk pulang ke rumah tanpa memberitahu sahabatnya.Tiba-tiba,tangan Fatt ditarik oleh Asyhraf.
“Fatt,jangan marah abang.Abang minta maaf okey sebab buat Fatt malu depan kawan Fatt.Maafkan abang ye?”kata Asyhraf dengan suara yang perlahan.
“Fatt tak marah pun.Okey Fatt nak balik.Assalamualaikum.”balas Fatt dengan suara yang sama perlahan sambil melepaskan tangannya dalam genggaman Asyhraf.
Fatt terus berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang.Asyhraf dilanda rasa bersalah.Tapi,dia telah ditenangkan oleh kedua-dua sahabat baik Fatt,Syik dan Mira.
“Kenapa Fatt sensitif sangat?Tadi dia happy je?”Tanya Asyhraf kepada Syik dan Mira.
“Memang patut pun Fatt buat macam tu.Kalau saya pun saya akan ambil tindakan macam Fatt.”jawab Mira dengan suara yang tegas.
“Okey,abang tahu abang salah.Nanti abang minta maaf dekat dia.”balas Asyhraf bersalah.


to be continue...

SUKA DAN SUKI :)

Thursday, 6 December 2012

episod 8


BERMAAF-MAAFAN
Minggu hadapan sudah bermulanya peperiksaan SPM dan STPM.Pada hari Jumaat petang,mereka berempat bercadang untuk mengadakan satu pertemuan khas untuk bermaaf-maafan dan menghalalkan segala ilmu yang pernah dkongsi bersama.
Mereka bercadang untuk berjumpa di sebuah café yang agak private tidak jauh dari tempat tinggal mereka berempat.Mereka bergerak pada jam 4 petang.
Tepat jam 4 petang,Asyhraf,Syikdan Mira telah sampai.Hanya Fatt sahaja yang belum sampai.Mereka sangat risau.Tiba-tiba,Asyhraf terdengar suara orang yang paling dia sayang iaitu Fatt.
“Assalamualaikum.Lama tunggu?”sapa Fatt dari belakang.
“Waa’laikumsa…lam.”jawab mereka bertiga tergagap-gagap kerana melihat keanggunan Fatt berbaju kurung warna coklat dan dikenakan dengan tudung coklat cair yang menampakkan lagi kecantikkan wajahnya yang comel itu.
“Kenapa korang pandang aku semacam je ni?.Baju aku tak cantik ke?”Tanya Fatt segan apabila dipandang oleh sahabatnya itu.
“Tak Fatt.Kau cantik giler hari ni.Kalau kau tak percaya,Cuba kau tengok abang Asyhraf tu,dari tadi tak kelip-kelip tengok kau.”jawab Syik dan Mira sambil memandang ke arah Fatt.
“Betul.Hari ni sayang abang memang cantik.Ni yang buat abang makin sayang ni.”sampuk Asyhraf sambil melihat Fatt.
“Yelah tu.Sorry lambat.Tadi tolong mak jap.”balas Fatt.
“It’s okey sayang.”jawab Asyhraf.
Fatt berasa amat malu kerana Asyhraf sering memanggilnya ‘sayang’ dihadapan sahabatnya itu.Fatt duduk disebelah Asyhraf lalu mencubit tangan Asyhraf kerana telah memanggilnya ‘sayang’.
“Kenapa ni Fatt?”Tanya Asyhraf kesakitan akibat cubitan Fatt tadi.
“Padan muka abang.Siapa suruh panggil Fatt sayang depan kawan Fatt.”jawab Fatt berbisik di telinga Asyhraf.
“Tak apalah.Fatt tak suka ea?Kalau tak suka,tak apalah.”balas Asyhraf merajuk.
“Abang ni,bukan Fatt tak suka.Fatt malu dengan kawan-kawan Fatt lah.Abang,janganlah merajuk.”balas Fatt untuk memujuk Asyhraf yang sedang merajuk.
“Okey,abang tak merajuk lagi except Fatt cium abang?”jawab Asyhraf sambil mengusik Fatt.
“Tak nak lah saya cium abang.Kan kita bukan muhrim.Dosa tau!”balas Fatt.
“Yelah,tapi lepas kahwin boleh kan?”Tanya Asyhraf lagi.
“Abang,apa ni?”balas Fatt dengan memek mukanya yang comel itu.
“woi,apa ni.Berbual dua orang je?Tak ajak pun?”sampuk Syik yang dari memerhatikan gelagat mereka berdua.
“Jangan marah Syik,Mira.Abang Asyhraf ni.”jawab Fatt dengan wajah bengangnya.
“Okey janga gaduh.Baik kita berbalik semula kepada tujuan asal kita adakan perjumpaan ni.”sampuk Mira tiba-tiba.
“Okey.Mula-mula sekali,aku nak minta maaf dekat korang semua.Aku mintak maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.Aku sayang korang.Aku doakan korang dapat result yang gempak dan dapat capai cita-cita korang.”terang Fatt dengan nada sayunya.
“Tak lupa jugak dekat abang Asyhraf.Saya mintak maaf dekat abang kalau saya ada buat salah.Halalkan ilmu yang abang curahkan kat saya.Terima kasih kerana sudi kawan dengan saya yang serba kekurangan ini.Saya pun sayang dekat abang.”sambung Fatt lagi sehingga menitiskan air mata.
“Fatt,jangan nangis.Abang dah lama maafkan Fatt dan abang pun sayang dekat Fatt.Fatt lah belahan jiwa abang yang pertama dan terakhir.”kata Asyhraf sambil menyapu air mata yang menitis di pipi Fatt.
“Aku pun dah lama maafkan kau Fatt.Kau lah sahabat sejati kitaorang.”sambung Syik dan diikuti oleh Mira dengan suara yang teresak-esak.
“Aku sayang korang semua.Jangan tinggalkan aku.”balas Fatt dengan air mata yang berjurai-jurai.
“Abang tak akan tinggalkan Fatt.Kawan-kawan Fatt pun tak akan tinggalkan Fatt.”jawab Asyhraf sambil memegang tangan Fatt.
“Betul kata abang Asyhraf.Kitaorang tak akan tinggalkan kau.”sampuk Syik dan Mira sambil memegang tangan Fatt juga.
“Terima kasih sangat dekat abang,Syik dan Mira coz sentiasa di samping Fatt bila Fatt memerlukan korang semua.”balas Fatt lagi dengan air mata yang semakin deras.
“Fatt,kenapa ni?Jangan nangis lagi nanti kitaorang pun nangis.”jawab Mira untuk memujuk Fatt supaya tidak menangis lagi.
“Betul tu Fatt.Jangan nangis lagi ye sayang abang ni.”sampuk Asyhraf dengan suara manjanya.
Mereka berempat bermaaf-maafan sehingga ke petang.Semasa sesi pertemuan itu,Fatt yang paling sedih sekali kerana dia merasakan dirinya terlalu hina dan rendah dihadapan Asyhraf,Syik dan Mira.
Syik dan Mira memahami keadaan yang menimpa Fatt kerana Fatt pernah menceritakan kepada mereka berdua.Syik dan Mira tidak suka akan sikap Fatt ini kerana bagi mereka,Fatt sama seperti mereka.Fatt merasakan dirinya rendah dan hina kerana dia datang dari keluarga sederhana,paras rupa yang biasa-biasa saja dan tidak sebijak Syik dan Mira.Padahal,setiap kali peperiksaan,pasti Fatt yang mendahului mereka berdua.
Tepat jam 6 petang,mereka berempat pulang ke rumah.Fatt dihantar oleh Asyhraf kerana bimbang dengan keadaan Fatt yang banyak menangis tadi.Syik dan Mira pulang berdua sahaja.



 to be continue...

SUKA DAN SUKI :)

Monday, 3 December 2012

episod 7


EXAM FEVER
Masa berlalu begitu pantas.Pejam celik-pejam celik,sudah sampai ke penghujung tahun.Fatt,Syik dan Mira sedang sibuk mengulangkaji pelajaran kerana peperiksaan SPM semakin hampir.Mereka harus berusaha lebih untuk mencapai target.Mereka bertiga ingin ke universiti dan mencapai cita-cita mereka.
Fatt bercita-cita ingin menjadi seorang doctor atau pilot.Syik dan Mira mempunyai cita-cita yang sama iaitu pensyarah.Memang banyak persamaan antara Syik dan Mira.Sebab itu Fatt menggelar mereka sebagai kembar tak seiras.
Asyhraf juga akan menduduki peperiksaan STPM.Mereka berempat akan menduduki peperiksaan awam pada bulan yang sama.Mereka sering ke taman bunga untuk mengulangkaji pelajaran.Mereka saling bantu-membantu antara satu sama lain.
“Abang,petang ni nak study tak?”Tanya Fatt sewaktu Asyhraf sedang makan di kantin.
“Abang okey je.Syik dan Mira join tak?Kalau diorang tak join,lagi best.Bolehla abang berdua-duaan dengan sayang abang ni.”jawab Asyhraf dengan manjanya.
“Gatal la abang ni.Tak baik tau,kesian dekat diorang,lagipun saya lemah subjek sejarah.Mira terror tau subjek sejarah.Sebab tu dia perlu ada.”balas Fatt.
“Yelah Fateh Nur Iman.Abang saja je gurau.Dah lama tak gurau macam ni coz sibuk dengan study.”balas Asyhraf sambil ketawa kecil.
Semasa dalam kelas,Syik dan Mira berjumpa dengan Fatt untuk memberitahu bahawa mereka tidak dapat join untuk study group pada petang ini kerana mereka ingin ke kedai buku yang terletak agak jauh dari sekolah.Fatt agak gembira kerana sudah lama dia tidak berdua-duaan dengan Asyhraf kerana selama ini ke mana sahaja dia pergi,pasti kedua-dua sahabatnya itu akan menemaninya sehingga Fatt kadang-kadang berasa rimas dengan sikap kedua sahabatnya itu.
Pada jam 3 petang,Fatt telah sampai terlebih dahulu di taman bunga.Dia membaca buku sambil menuggu Asyhraf sampai.Tiba-tiba,ada suara yang menyapa Fatt iaitu Asyhraf.
“Assalamualaikum.Mana yang lain?”Tanya Asyhraf.
“Waa’laikumsalam.Diorang tak join coz diorang pergi kedai buku.”jawab Fatt.
“Huhu,bestnya diorang tak ada.Boleh la kita berdua-duaan kan?”balas Asyhraf dengan girangnya.
“Ish,abang ni.Okey,jom kita start sesi pembelajaran kita.”balas Fatt lagi untuk mengubah topic.
“Tak payah nak tukar topic ye cik Fatt.Ingat abang tak tahu apa yang ada dekat fikiran Fatt sekarang ni?.Fatt pun sukakan diorang tak ada?”usik Asyhraf.
“Mana ada.Abang ni nak belajar tak?Kalau tak nak,Fatt balik jelah.”jawab Fatt saja untuk membuat Asyhraf berasa menyesal dengan kata-katanya tadi.
“Alah,janganlah merajuk sayang abang ni.Abang gurau je.Abang rindu dengan kemesraan kita yang dulu.Ni lah masanya untuk kita bermesra,sementara Syik dan Mira tak ada.”terang Asyhraf untuk membetulkan keadaan.
“Abang,Fatt mengaku yang Fatt pun rindu saat-saat kemesraan kita.Tapi,peperiksaan dah semakin hampir.So,saya kena focus.Abang pun kena focus supaya dapat result yang gempak.Okey,harap abang faham.”balas Fatt dengan suaranya yang manja itu.
“Okey.”balas Asyhraf sepatah.
Selepas perbualan ringkas antara Fatt dan Asyhraf itu,mereka terus belajar sehingga jam 5 petang.Study group yang ditubuhkan amat berkesan bagi Fatt kerana banyak pengetahuan yang dia dapat berbanding belajar sendirian.
Asyhraf bersyukur kerana dia dapat membantu Fatt sedikit sebanyak yang dia tahu.Dia ingin melihat adik angkat kesayangannya itu berjaya hingga ke menara gading.Dia sentiasa mendoakan kejayaan Fatt dan sahabat-sahabat Fatt.



 to be continue...

SUKA DAN SUKI :)

Tuesday, 27 November 2012

episod 6


TERUS TERANG
Jam menunjukkan tepat jam 2petang.Sesi pembelajaran telah tamat.Fatt,Syik dan Mira bercadang untuk berjumpa dengan Asyhraf di tempat biasa mereka,iaitu taman bunga bersebelahan dengan sekolah mereka.Mereka bertiga ingin bertanya kepada Asyhraf tentang perasaannya terhadap Fatt dan tujuannya bersahabat dengan mereka.
“Fatt,Syik,jomlah kita jumpa abang Asyhraf.Kan kita dah janji dengan dia semalam.Kita mesti buat dia berterus terang dengan kita supaya kita tak tertanya-tanya lagi.”kata Mira.
“Jomlah,aku okey je.Kau okey tak Fatt?”Tanya Syik.
“Aku okey.Jomlah.”balas Fatt dengan suara yang agak lemah.
Mereka bertiga terus menuju ke taman bunga dan apabila mereka sampai,mereka sudah nampak kelibat Asyhraf.Setiap kali pertemuan,pasti kelibat Asyhraf yang akan kelihatan dahulu.
“Assalamualaikum.Lama abang tunggu kitaorang?”Tanya Syik yang telah menyedarkan Asyhraf dari lamunannya.
“Waa’laikumsalam.Taklah baru je sampai.Ada apa nak jumpa abang ni?Macam ada hal mustahak je?”Tanya Asyhraf kepada mereka bertiga.
“Sebenarnya kami nak tanya dekat abang tentang perasaan abang terhadap Fatt.”Tanya Syik sementara Fatt hanya mendiamkan diri sahaja.
“Takkan adik tak tahu lagi.Dah hampir 3 bulan kita berkawan dik,tapi adik masih lagi ragu-ragu dengan abang.Abang sayang sangat dekat Fatt.Fatt lah yang telah merubah abang jadi macam ni.Dulu abang tak macam ni.Kalau adik tak percaya,tanyalah kawan-kawan abang?”terang Asyhraf dengan yakinnya sambil menatap wajah Fatt yang comel itu.
“Abang jangan salah faham.Saya cuma inginkan kepastian sebab selama ni semua orang yang berkawan dengan saya pasti akan kecewakan saya.Saya tak rela dikecewakan lagi.Abang tak rasa apa yang saya rasa.Cuma Syik dan Mira je yang setia kepada saya.”balas Fatt kepada Asyhraf supaya tidak berlakunya salah faham antara mereka.
“Fatt,dengar sini.Abang takkan kecewakan Fatt sebab Fattlah satu-satunya perempuan yang telah merubah diri abang.Abang sayang Fatt.Ingat tu!”jawab Asyhraf sambil menatap mata Fatt.
Fatt sungguh terharu mendengar keikhlasan Asyhraf.Sahabatnya juga terharu sehingga mengalirkan air mata.Tiba-tiba,Mira dan Syik menyampuk perbualan antara Fatt dan Asyhraf.
“Hai bang,sayang dekat Fatt je ke?Dekat kitaorang tak sayang ke?”sampuk Mira untuk menceriakan suasana.
“A’ah la bang.Dekat kitaorang tak sayang ke?Tak kan sayang dekat Fatt je?”sambung Syik pula.
“Korang dua orang mestilah abang sayang jugak coz kalau bukan kerana bantuan korang,mesti abang tak boleh kawan dengan Fatt ni.Hehehe.Abang gurau je lah.Abang pun sayang dekat korang.”jawab Asyhraf dengan lembutnya.
“Abang,saya harap abang tak kecewakan saya dan tak tinggalkan saya.Saya pun sayang sangat dekat abang.”sampuk Fatt tiba-tiba dan suasana menjadi sedih semula.
“Ye,abang janji dekat Fatt.Dah jangan nangis lagi.Nanti abang pun nangis.”Jawab Asyhraf untuk meyakinkan Fatt sambil memegang tangan Fatt.
“Okey guys.Jangan sedih-sedih lagi.Jom pergi minum,nanti abang Asyhraf belanja.Hehehe.”kata Syik untuk menceriakan semula suasana.
“Abang okey je.Fatt okey?”Tanya Asyhraf untuk mengetahui keadaan Fatt.
“Fatt rasa Fatt nak balik rumahlah.Fatt tak ada selera.Abang ajaklah Syik dengan Mira.Fatt balik dulu ye?”jawab Fatt dengan sayunya.
“Erm,abang tak payah pergi minumlah.Tak syok kalau tak ada Fatt coz nanti suasana tak ceria.”sampuk Mira dan Syik.
Mereka berempat membatalkan rancangan mereka untuk pergi minum.Mereka terus pulang ke rumah.Fatt,Syik dan Mira berasa amat lega kerana Asyhraf telah berterus terang akan perasaannya terhadap Fatt.Mimpi ngeri Mira tidak lagi menghantui fikiran mereka bertiga.



to be continue...















SUKA DAN SUKI :)

Friday, 16 November 2012

episod 5


MIMPI NGERI
Selepas pertemuan antara Fatt dan Asyhraf,mereka berdua semakin akrab kerana Asyhraf telah menabalkan Fatt sebagai adik angkatnya.Begitu juga Syik dan Mira.Mereka berempat bersahabat baik dan sering bersama kalau ada masa lapang.
Asyhraf adalah sebagai pemimpin kepada Fatt,Syik dan Mira.Mereka bertiga sering bertanya tentang pelajaran kepada Asyhraf.Mereka sungguh gembira kerana Asyhraf sudi meluangkan masa bersama mereka bertiga.
Pada suatu hari,Mira mendapat satu mimpi ngeri tentang Fatt dan Asyhraf.Dia tidak sanggup untuk menceritakan mimpi itu kepada Fatt kerana dia takut sahabatnya itu akan berkecil hati.Tetapi hatinya tidak senang kalau tidak menceritakan kepada Fatt.
“Fatt,sebenarnya aku ada benda nak cakap dekat kau.Pasal kau and abang Asyhraf.”kata Mira sewaktu Fatt sedang menyusun buku di belakang kelas.
“Apa dia?Cakap jelah.”jawab Fatt dengan tenang.
“Semalam aku mimpi kau and abang Asyhraf kau tu.Mimpi ni buat aku tak sedap hatilah.”kata Mira lagi.
“Cerita je dekat aku Mira.Aku sedia nak dengar ni.”jawab Fatt lagi.
“Aku mimpi yang abang Asyhraf tu sebenarnya cuma nak mempermainkan kau je.Dia saja buat baik dekat kau,aku and Syik.Tapi,motif dia buat macam tu aku tak tahu.Sejak aku dapat mimpi tu,perasaan aku 50 50 terhadap abang Asyhraf.Tapi aku tak kata yang aku percaya mimpi aku tu 100%.Kau jangan salah anggap pulak.”terang Mira panjang lebar.

“Oh,aku tak marah.Erm,mungkin mimpi kau tu betul and mungkin jugak tak.Tapi kalau betul dia cuma nak mempermainkan aku,aku reda coz selama ni semua orang yang nak kawan dengan aku pasti akan kecewakan aku except kau and Syik.Sebab tu aku sayang sangat dekat korang.Biarlah dia,Allah kan maha adil,kalau dia mainkan perasaan aku,dia pasti akan dapat balasannya.”’balas Fatt dengan tenang sekali tanpa rasa marah walau sedikit pun.
“Fatt,kau tahu tak,satu sifat kau yang paling aku suka nilah seorang yang penyabar dan cool je.Fatt aku janji dengan kau,aku tak akan kecewakan kau,kaulah sahabat dunia akhirat aku.”balas Mira juga dengan hati yang sayu.
Mira berasa amat lega sekali setelah selesai menceritakan mimpi ngerinya itu.Mira tidak sangka bahawa Fatt akan mendengar mimpinya itu dengan tenang dan relaks.Dia bersyukur kerana dikurniakan sahabat seperti Fatt.
Sebelum Mira menceritakan mimpinya kepada Fatt,Mira telah menceritakan kepada Syik terlebih dahulu untuk mendapatkan pendapat Syik.Tekaa Syik tepat sekali kerana Syik menjangkakan bahawa Fatt akan terima dengan tenang dan relaks.Syik memang pandai meramalkan reaksi sahabatnya itu.
“Syik,aku dah cerita dekat Fatt.Betulah kata kau yang Fatt tak marah.”kata Mira kepada Syik sewaktu berada di perpustakaan.
“Kan aku dah kata,kau macam tak kenal dia.Dia kan berpegang kepada prinsip ‘Cool and Relax’.”balas Syik dengan sungguh-sungguhnya.
“Tulah.Terukkan aku,kawan sendiri pun tak kenal.”balas Mira lagi.
“Kau bukan tak kenal Fatt,Cuma tak tahu je.Jap,Fatt mana?”Tanya Syik.
“Dia dekat bilik Sakinah,tengah relakskan otak kot.Yelah tadi dah penat belajar.Biarlah dia,malas aku nak kacau.”terang Mira.
“Okey,kita tak payah kacau dia hari ni,tapi esok Insyallah.Hehehehe..”balas Syik.
“hahaha,ayat tak boleh bla.”balas Mira sambil ketawa kecil.
Mereka bertiga amat memahami dan saling mempercayai antara satu sama lain.Itulah yang membuat persahabatan mereka sukar untuk dileraikan.Persahabatan mereka juga telah membuat pelajar-pelajar sekolah menengah itu berasa cemburu.Ada juga yang ingin meleraikan persahabatan mereka bertiga tetapi gagal kerana sifat memahami dan saling mempercayai mereka antara satu sama lain yang menjadi kunci persahabatan mereka berkekalan.




to be continue...














SUKA DAN SUKI :)

Thursday, 15 November 2012

episod 4


bahagia
Selang beberapa hari,tiga sahabat baik itu menjalani kehidupan seperti biasa.Tiada lagi surat misteri yang Fatt terima.Mereka telah melupakan tentang hal itu dengan mudah sekali.
Pada suatu hari,selepas tamat sesi pembelajaran,Mira dan Syik telah menerima surat daripada seorang abang Pra-U yang ingin bertemu dengan mereka berdua untuk membantunya membuat rancangan supaya dapat bersemuka dengan Fatt.
“Assalamualaikum.Awak berdua ni kawannya Fatt kan?”Tanya abang itu kepada Mira dan Syik.
“Waa’laikumsalam.Ye kami kawan Fatt.Abang ni siapa and kenapa nak jumpa kitaorang?”Tanya Syik.
“Nama abang Muhamad Adam Asyhraf bin Muhamad Fauzi.Abang tingkatan 6 Cemerlang.Abang nak korang tolong abang atur plan untuk jumpa Fatt.”’jawab Asyhraf.
“Oh,abang pun dah jatuh hati dekat Fatt ke?”Tanya Syik.
“Entahlah.Sejak insiden yang berlaku sewaktu abang sedang mengambil makanan,abang terus tak boleh lupakan Fatt.”jawab Asyhraf.
“Wah,untunglah Fatt ada orang minat.Jap,macam mana abang boleh tahu yang kitaorang ni kawan Fatt?”Tanya Mira yang dari tadi hanya mendiamkan diri.
“Erm,sebenarnya abang tanya budak kelas korang.Hari tu Fatt ada dapat surat tak?”Tanya Asyhraf.
“Ada.Owh,abang yang bagi ea?”usik Syik.
“A’ah.Sebenarnya semua soalan yang abang tanya tu abang dah tahu jawapannya.Abang saja je nak tengok Fatt layan tak benda-benda macam tu.”terang Asyhraf.
Mira dan Syik hanya tersenyum mendengar penerangan Asyhraf yang panjang berjela itu.Mereka tidak sangka bahawa Ayhraf sanggup melakukan hal sedemikian hanya untuk mengenali hati Fatt.
Mereka bertiga terus membincangkan rancangan untuk pertemuan Fatt dan Asyhraf.Mereka berbincang sehingga petang.Tepat jam 4 petang,rancangan mereka telah berjaya disusun dengan rapi sekali.Hanya tunggu masanya sahaja.
Keesokan harinya,mereka menjalankan rancangan tepat jam 4 petang di sekolah.Kebetulan pelajar tingkatan 5 C ada Kelas Tambahan Terancang dan tamat pada jam 3.45 petang.
“Fatt,nanti lepas habis kelas KTT kau teman aku dengan Mira kejap boleh tak?”Tanya Syik dengan hati yang berdebar-debar.
“Nak ajak aku teman kau pergi mana?”Tanya Fatt pula.
“Alah,ikut je.Nanti kau tahulah.Teman tau?”jawab Syik.
“Okey.Aku ikut je.”balas Fatt.
Fatt memang tidak mudah menolak ajakan sahabatnya itu kerana dia tahu sahabatnya tidak akan mengenakannya.Tetapi,kali ini tekaan Fatt salah kerana kali ini dia pasti terkena.Asyhraf yang sudah lama sampai ke tempat yang dirancang,masih sabar menunggu demi Fatt.
“Kita nak pergi mana ni Mira,Syik?”Tanya Fatt tiba-tiba sewaktu dalam perjalanan menuju ke taman bunga yang terdapat bersebelahan dengan sekolahnya.
“Erm,kita nak pergi jumpa seseorang.”jawab Syik tergagap-gagap.
“Hah!Siapa?”Tanya Fatt.
“Adalah,dia nak jumpa kau bukan kitaorang.Sebab tu aku ajak kau.”jawab Mira.
Fatt terdiam sebaik sahaja Mira menjawab soalannya.Dia berjalan sambil berfikir siapakah yang hendak menemuinya.Akhirnya,sampai juga mereka bertiga ke taman bunga itu.
Selepas Syik dan Mira sudah menghantar Fatt ke tempat yang dijanjikan,mereka berdua menjauhkan diri tetapi masih berdekatan dengan taman bunga itu.
Fatt duduk di kerusi sambil menunggu orang yang ingin menemuinya.Tiba-tiba,Fatt terdengar orang memberi salam kepadanya dari belakang.Dia cukup kenal dengan empunya suara itu.Fatt menoleh ke belakang dan dia sangat terkejut kerana melihat orang yang diminatinya ada bersamanya.
“Waa’laikumsalam.Apa abang buat dekat sini?”Tanya Fatt dengan selambanya.Dia masih tidak tahu bahawa Asyhraflah yang ingin menemuinya.
“Sebenarnya,abang tunggu seseorang.Adik pulak buat apa dekat sini?”Tanya Asyhraf pula.
“Oh,saya pun tunggu orang jugak.”jawab Fatt dengan tenang.
Mereka berdua diam sejenak.Tiba-tiba terlintas di fikiran Fatt bahawa orang yang ingin menemuinya ialah orang yang sedang berdiri disebelahnya.
“Jap,sebenarnya abang yang nak jumpa saya ea?”Tanya Fatt tiba-tiba.
“Ye,adik siap boleh tanya lagi.Kan kita dua orang je dekat sini,mestilah abang yang nak jumpa adik.”jawab Asyhraf.
“Sorrylah bang.Saya tak perasan.Hehehe.Jap.jadinya abang dah plan dengan Syik and Mira untuk jumpa saya kan?”Tanya Fatt dengan panjang lebarnya.
“Hehehe,jangan marah diorang.Diorang tak salah,abang yang minta tolong diorang.”terang Asyhraf.
“Pandaikan korang buat plan.Jap,nama abang siapa?”Tanya Fatt.
“Abang ingat adik tak nak tanya nama abang.Nama abang Muhamad Adam Asyhraf bin Muhamad Fauzi.Abang pelajar tingkatan 6 C.”terang Asyhraf dengan lembut.
Fatt seorang yang mudah mesra.Jadi dia tiada masalah dalam mengenali seseorang.Mereka berbual rancak sehingga tak perasan bahawa kedua-dua sahabat Fatt sedang memerhati mereka dari jauh.
Tepat jam 5.30 petang,mereka pulang ke rumah masing-masing.Fatt pulang dengan hati yang gembira.Begitu juga Asyhraf.Syik dan Mira yang melihat gelagat sahabat yang paling disayanginya itu hanya tersenyum.Mereka berdua gembira melihat sahabatnya itu.Sebelum ini,mereka tidak pernah melihat sahabatnya itu begitu gembira.Mereka berdua sentiasa mendoakan kegembiraan Fatt.
 


to be continue... 



SUKA DAN SUKI :)

Monday, 12 November 2012

episod 3


SURAT MISTERI
Jam nenunjukkan tepat pukul 12 tengahari.Itu menandakan bahawa telah habis waktu pembelajaran bagi subjek Bahasa Melayu bersama cikgu Azhar Sulaiman.Pelajar tingkatan 5 Cemerlang sedang bersiap-siap untuk bergerak ke makmal Sains bagi subjek yang seterusnya iaitu Sains bersama cikgu Nora.
“Jom,kita pergi makmal,nanti lambat pulak cikgu Nora tunggu kita.”ajak ketua kelas 5 C.
Dalam perjalanan menuju ke makmal sains,mereka terserempak dengan pelajar tingkatan 6.Fatt tidak perasan kerana tidak beratur di barisan hadapan.
“Fatt,abang tu.”kata Mira dengan terujanya.
“Biarlah dia.Dia bukan kenal aku pun.”balas Fatt dengan rasa malasnya untuk melayan sahabatnya itu.
Mira dengan kecewanya hanya berlalu pergi meninggalkan Fatt di belakang.Fatt hanya melihat gelagat sahabatnya itu.Semakin dekat pelajar tingkatan 5 C dengan pelajar tingkatan 6 itu.Tiba-tiba,abang yang diminati oleh Fatt itu menegurnya.
“Assalamualaikum.”kata abang itu.
Fatt tersentak dari lamunannya.
“Waa’laikumsalam.”jawab Fatt dengan perasaan terkejutnya itu.
Selepas menjawab salam daripada abang itu,Fatt terus berlari menuju ke barisan depan.Rakan-rakan sekelasnya yang lain berasa pelik dengan tindakan Fatt.
Waktu Sains telah habis.Pelajar tingkatan 5 C menuju ke kelas dengan keadaan yang teratur.Setibanya di kelas,Fatt mendapati bahawa beg sekolahnya terbuka dan terdapat sepucuk surat berwarna purple,iaitu warna kesukaan Fatt.
“Syik,Mira.Ada orang bagi aku surat.”kata Fatt dengan nada yang agak mengejutkan sahabatnya itu.
“Ish,kau ni Fatt.Terkejut aku.Siapa pulak yang bagi kau surat ni.?”Tanya Syik.
“Manalah aku tahu,kalau aku tahu,aku tak tanya koranglah.”balas Fatt.
“Kau buka dulu surat tu,Maybe ada nama orang yang bagi surat ni.”sampuk Mira.
Fatt membuka surat itu dengan hati yang berdebar-debar.Dia membaca dengan teliti.Tetapi tiada tertulis nama pengirimnya.
Assalamualaikum…
Sebenarnya saya nak tanya beberapa soalan dekat awak.
1-siapa nama awak?
2-awak tingkatan berapa?
3-awak kelas apa?
4-boleh saya kenal awak tak?
Saya rasa tu je kot soalannya.Saya harap awak balas.
(Your secret admirer)
Setelah habis baca,Fatt terpinga-pinga kerana tidak sangka bahawa orang sepertinya ada secret admirer.Fatt berfikir begitu kerana Fatt tidak seperti kedua sahabatnya itu.Fatt berkulit hitam manis,berlesung pipit di sebelah pipi kirinya dan agak tinggi.
“Korang,pengirim ni tanya banyak soalan.Korang rasa patut tak aku balas?”Tanya Fatt kepada sahabatnya.
“Kalau aku kan Fatt,aku balas coz dia just tanya nama je kan,bukan tanya apa pun.”jawab Syik dan Mira. 
“Okeylah,aku balas.”balas Fatt.
Selepas itu,cikgu yang mengajar bagi subjek terakhir untuk hari itu telah pun sampai,iaitu Mr.Gan yang mengajar subjek matematik.Mereka melupakan seketika pasal surat misteri itu dan menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajran yang diajar oleh Mr.Gan.






to be continue... 












SUKA DAN SUKI :)

episod 2


PERTEMUAN YANG TAK DIDUGA

Loceng telah pun berdering.Itu menandakan bahawa telah masuknya waktu rehat bagi Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Cahaya.Semua pelajar berpusu-pusu menuju ke kantin sekolah yang terletak bersebelahan dengan dewan sekolah.Tiba-tiba,Syik ternampak sekumpulan pelajar Pra-U sedang menuju ke kantin.
“Wei geng,korang nampak tak apa yang aku nampak?”kata Syik sambil menuju ke kantin.
“Aku rasa aku tahu apa yang kau nampak Syik?”jawab Mira.
“Kau pulak Fatt nampak tak apa yang kitaorang nampak?”tanya Syik dan Mira serentak.
Sewaktu Syik dan Mira bertanya kepada Fatt,Fatt tidak sedar kerana dia sibuk dengan buku permainan kegemarannya itu,SUDOKU.
“Woi,Fatt!Kitaorang tanya kau ni!”marah Syik dan Mira.
“Opps,sorry ye.Aku tak dengarlah.”jawab Fatt tergagap-gagap.
“Macam mana kau nak dengar,dari tadi sibuk dengan Sudoku dia tu je.”perli Syik.
“Korang ni jangan marah.Aku betul-betul tak dengar apa yang korang cakap.”balas Fatt.
“kitaorang tanya,kau nampak tak apa yang kitaorang nampak?”tanya Mira.
“Oh,aku nampaklah.Aku nampak ramai orang berebut-rebut nak beli makanan.”jawab Fatt.
“Ish kau ni.Tu aku pon nampak.Maksud aku,tu abang Pra-U yang kau minat tu ada kat kantin.”balas Mira.
“So,kau nak suruh aku buat apa?Biarlah,diorang pun nak makan jugak.”jawab Fatt dengan suara yang lembut.
“Kau ni Fatt.Buang masa aku je cakap dengan kau.”kata Mira dengan geramnya.
“Okey guys,jangan gaduh.Dah jom kita beli makanan Fatt.Mira kau nak ikut tak?”Tanya Syik.
“Erm,malaslah.Lagipun aku dah kenyang.”jawab Mira.
“Okey,kau tunggu aku dengan Fatt dekat sini.Jangan pergi mana-mana!”kata Syik.
Syik dan Fatt pun menuju ke tempat jual makanan.Meraka biasanya tidak makan makanan yang berat seperti nasi gorang atau mee goreng.Mereka hanya makan roti atau buah-buahan atau hanya minum sahaja.
Sewaktu sedang membeli makanan,Fatt tidak perasan bahawa abang yang diminatinya sedang beratur di belakangnya.Syik yang melihatnya,hanya mendiamkan diri kerana dia saja hendak mengusik sahabatnya itu.Tiba-tiba,Fatt tersenggol tangan abang itu sewaktu hendak mengambil makanan.
“Opps,sorry bang.”kata Fatt tergagap-gagap akibat terperanjat bahawa orang yang diminatinya ada di belakangnya.
“It’s okay.Sikit je pun.”balas abang itu.
“Saya tak sengaja.Sorry ye.”balas Fatt.
“Tak apa.Abang tak tercedera pun.”balas abang itu.
Fatt dengan rasa malunya terus menuju ke kaunter untuk membuat bayaran dan terus berlari menuju ke meja makan.Abang itu hanya tersenyum melihat gelagat Fatt.Fatt menceritakan kepada kedua-dua sahabatnya itu.Mereka hanya mengetawakan Fatt.Muka Fatt menjadi merah padam akibat usikkan sahabatnya itu.






to be continue...





SUKA DAN SUKI :)

Friday, 26 October 2012

drama dalam tulisan - episod 1


 TERTARIK KEPADA SESEORANG

Sewaktu berada di dalam perpustakaan,Fateh Nurul Iman ternampak seorang abang Pra-U(form 6) yang kelihatan agak menarik dari segi penampilan dan raut wajahnya yang agak handsome.
“Wei,cuba korang tengok abang tu,,,handsomekan.???” Kata Fateh yang kelihatan sungguh tertarik akan kehandsomeman abang itu…
“yang mana satu…???” kata Siti Mira Suraya,sahabat Fateh.
“Alah,sebelah abang yang pendek tu lah…!!!” kata Fateh lagi sambil memerhatikan abang yang diminatinya itu.
“Wei,cuba korang tengok abang yang pendek-pendek tu,,,alah abang yang duduk sebelah abang yang Fateh minat tu…nampak tak???”  sambung Mira.
‘Ish,Mira niw…orang tunjuk lain,dia tengok lain…!!!” jawab Fateh dengan geramnya.
“Kau ni Fatt,aku nampaklah…jangan risau,aku dah cam dah muka abang yang kau minat tu…” balas Mira dengan nada yang lembut.
“Erm,yelah tu Mira…” kata Fateh.
“Eh,jap…Fateh,cuba kau tengok abang yang Mira cakap tadi…!!!Aku rasa dia pun not bad lah…ada rupa,ada gaya and…(tut,tut,tut)…”sampuk Noor Asyikah Natasha yang dari tadi hanya mendengar perbualan kedua-dua sahabatnya itu.
“Apa yang tut,tut,tut tu Syik…???” tanya Mira dengan sungguh-sungguhnya.
“Erm,kau rasa apa…???” tanya Fateh..
“Kau ni Fatt,aku Tanya Syik,kau Tanya aku balik pulak…!!!” balas Mira yang geram dengan sikap Fatt.
“Wei,relaklah…jangan gaduh pasal aku okey…” sampuk Syik.
“Hello,please…we not argue because of you…okey!” jawab Fatt dengan nada yang agak kasar.
“Betul tu,buat pertama kalinya aku sokong kau Fatt…” sampuk Mira yang menyebelahi Fatt.
“Okey,okey…aku beritahu korang apa yang tut tut tut tu okey..” jawab Syik dengan lembutnya.
“Okey,apa…???” tanya Mira yang kelihatan tidak sabar sekali.
“Erm,tut tut tut tu sebenarnya pendeklah…abang tu pendek sangat lah..kalau diri sebelah aku,macam kakak and adik.”jawab Syik.
“Betul,betul,betul…aku sokong kau Syik…sebenarnya aku nak cakap dari tadi,tapi dah gaduh dengan minah ni terus lupa aku…” kata Fatt.
“Ish,korang ni memang dengkikan…erm, taka pa yang penting aku yang suka bukannya korang kan..?” balas Mira lagi.
“Erm,yelah Mira,orang tengah mabuk cinta dengan orang tua…hahaha” kata Fatt lagi.
“Hahaha…betul tu Fatt..mabuk cinta dengan orang tua,,,hahaha..kelakar gila..sakit perut aku Fatt..” kata Syik yang dari tadi ketawa terbahak-bahak.
“Suka hati koranglah nak cakap apa…”jawab Mira dengan sayu.


                                                                                   

to be continue...
                                                                                           
 



SUKA DAN SUKI :)