Friday, 14 December 2012

episod 10


Kegembiraan bertukar kesedihan
Walaupun Fatt agak berkecil hati dengan kata-kata Asyhraf tempoh hari,Fatt tetap hadir ke restoran yang dijanjikan untuk menyambut kejayaan mereka berempat.Fatt tidak mahu kedua-dua sahabatnya itu berkecil hati kerana ketidakhadirannya.
Fatt datang bersama Syik dan Mira.Asyhraf masih lagi belum hadir.Walaupun Fatt berkecil hati dengan Asyhraf,dia tetap risau kepada Asyhraf.Dia cuba telefon berkali-kali tetapi engaged.
Tiba-tiba,Fatt mendapat panggilan daripada Asyhraf tetapi bukan Asyhraf yang menelefonnya,orang lain yang menelefonnya untuk memberitahu bahawa Asyhraf terlibat dalam satu kemalangan jalan raya yang tidak jauh dari restoran itu.Fatt yang mendengar berita itu,terus terduduk akibat terperanjat.
“Fatt,kenapa ni?Kenapa dengan abang Asyhraf?”Tanya Syik takut apabila melihat Fatt terduduk.
“Abang Asyhraf excident.”jawab Fatt sambil mengalirkan air mata.
“Astaghfirullahala’zim.Jom kita pergi tengok dekat hospital sekarang.”gegas Mira.
Sebelum mereka bergegas ke hospital,mereka singgah dahulu ke tempat kejadian.Tetapi,Asyhraf telah dibawa ke hospital oleh salah seorang pengguna jalan raya.Setibanya mereka di hospital,keluarga Asyhraf telah memenuhi ruang menunggu di luar bilik kecemasan.
Tiba-tiba,doktor keluar dan bapa Asyhraf terus merapati doktor itu dan bertanyakan keadaan Asyhraf.
“Doktor,macam mana dengan keadaan anak saya?”Tanya bapa Asyhraf kepada doktor yang merawat anaknya itu.
“Anak encik tidak mengalami kecederaan yang parah,cuma terdapat luka-luka kecil sahaja.Kalau encik nak bawa dia balik,hari ini dia dah boleh keluar.”terang doktor itu.
“Alhamdulillah.”ucap semua keluarga Asyhraf.
Bapa Asyhraf tidak mengenali Fatt.Dia berasa pelik kerana orang yang tidak dikenalinya ada sewaktu anaknya di hospital.
“Anak semua ni siapa?”Tanya bapa Asyhraf kepada mereka bertiga.
“Kami kawan Asyhraf pak cik.”jawab Fatt.
“Owh,baik sungguh anak bertiga ni,sanggup meluangkan masa untuk melawat Asyhraf.Terima kasih ye.”balas bapa Asyhraf sayu.
“Sama-sama pak cik.Boleh kami tengok Asyhraf?”Tanya Fatt.
“Boleh.Tapi,dia sedang tidur.”jawab bapa Asyhraf.
“Tak apa,kami hanya melihat keadaannya sahaja.”jawab Syik.
Mereka bertiga masuk ke dalam wad Asyhraf iaitu wad 3 katil no.5.Mereka melihat Asyhraf tidur dengan nyenyaknya.Fatt duduk di sebelah Asyhraf sambil menangis.
“Abang,maafkan Fatt.Sebab Fatt abang jadi macam ni.Fatt minta maaf,Fatt tahu Fatt salah.Fatt janji,Fatt tak akan kecewakan abang lagi.”kata Fatt sambil memegang tangan Asyhraf.
“Sudahlah Fatt,ni semua takdir Allah,bukan salah kau.Abang Asyhraf pasti maafkan kau.Jangan nangis lagi.”pujuk Syik dan Mira sambil mengusap bahu Fatt.
“Jomlah kita balik.Biar abang Asyhraf rehat.”ajak Fatt.
Sewaktu Fatt mahu berdiri,Fatt terkejut kerana tangannya ditarik oleh Asyhraf.Rupa-rupa Asyhraf sudah sedar,tetapi dia sengaja menidurkan dirinya untuk mengetahui apa yang akan Fatt katakan.
“Abang!Abang dah sedar?”jerit Fatt terperanjat sambil memegang tangan Asyhraf.
“Jangan jerit,nanti orang dengar.Sebenarnya,abang dah sedar lama dah.Abang saja berlakon tidur,saja nak tahu reaksi Fatt.”jawab Asyhraf diikuti ketawa kecil.
“Pandai abang berlakon.Boleh dapat award lagi.”usik Mira.
“Abang maafkan Fatt di atas perbuatan Fatt tempoh hari.Sebab Fatt lah abang jadi macam ni.”kata Fatt dengan suara sayunya.
“Jangan cakap macam tu.Ni semua bukan salah Fatt.Abang yang cuai,batu besar pun tak nampak.Abang yang patut minta maaf sebab dah kecilkan hati sayang  abang ni.Maafkan abang ye?”terang Asyhraf sambil memegang erat tangan Fatt.
“Sebenarnya Fatt dah lama maafkan abang.Fatt kecil hati sikit je.”balas Fatt saja mengusik Asyhraf.
“Okey,disebabkan event kita dah tergendala,macam mana kalau kita adakan balik sekaligus sambut abang Asyhraf yang dah berbaik dengan Fatt.Setuju?”ajak Syik dan Mira.
“Semua setuju.”jawab Asyhraf gembira.
Fatt berasa kesal di atas perbuatannya tempoh hari terhadap Asyhraf.Dia bersyukur kerana Asyhraf sudah memaafkannya dan kecederaan yang dialami Asyhraf tidak parah.
Dia berjanji tidak akan mengulangi kesilapannya kerana dia tidak mahu pisang berbuah dua kali.


to be continue...











SUKA DAN SUKI :)

Monday, 10 December 2012

episod 9


RESULT GEMPAK
Hari yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar SMK Sri Cahaya yang menduduki peperiksaan SPM dan STPM sudah pun tiba.Hari ini keputusan peperiksaan akan diserahkan kepada para pelajar.Perasaan Fatt,Syik dan Mira amat gementar sekali kerana mereka takut tidak mencapai target.
Tepat jam 10 pagi,keputusan akan diumumkan oleh pengetua SMK Sri Cahaya.Keputusan bagi pelajar yang cemerlang dahulu akan diumumkan.Nama pelajar yang mula-mula diumum oleh pengetua ialah nama Fatt.
“Assalamualaikum.Hari ini,saya akan mengumumkan keputusan bagi pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dahulu.Okey,Pelajar yang mendapat 10 ‘A+’ ialah Fateh Nur Iman binti Mohd.Zain,dipersilakan naik ke pentas!”kata pengetua SMKSC dengan girangnya.
Fatt tercengang apabila namanya diumumkan sebagai pelajar yang mendapat keputusan paling cemerlang.Kedua-dua sahabatnya berasa amat gembira untuk sahabatnya itu.Fatt terus memeluk kedua sahabatnya itu lalu mengalirkan air mata kegembiraan dan terus bergerak ke pentas untuk mengambil keputusan peperiksaannya.
“Fatt,tahniah.Semoga awak dapat capai cita-cita yang awak idamkan selama ini.”pesan pengetua sewaktu menyampaikan keputusan kepada Fatt.
“Terima kasih puan.”balas Fatt kegembiraan.
Di atas pentas,Fatt mencari-cari kelibat Asyhraf tapi tidak ketemu.Fatt berasa sedih sekali kerana di saat dia gembira,orang yang disayangi tiada bersamanya.Sebenarnya,Asyhraf ada di belakang dewan cuma Fatt yang tidak nampak.
“Seterusnya,pelajar yang mendapat 10 ‘A+’ ialah Siti Mira Suraya binti Abdul Razak dan Noor Asyikah Natasha binti Nordin.”umum pengetua SMKSC.
Syik dan Mira melompat kegirangan kerana mereka juga mendapat keputusan yang cemerlang.
“Ketiga-tiga pelajar ini adalah pelajar terbaik sekolah kita tahun ini.”umum pengetua lagi.
Mereka bertiga berpelukkan di atas pentas lalu mengalirkan air mata kegembiraan.Asyhraf yang melihat gelagat mereka di atas pentas hanya tersenyum.Akhirnya,Fatt nampak juga kelibat Asyhraf di bawah sambil melambai ke arahnya.
 Dia sangat gembira kerana Ayhraf juga gembira di atas kejayaannya.
“Seterusnya,saya nak umumkan keputusan STPM pula.”kata pengetua untuk menarik perhatian pelajar-pelajar yang riuh berkongsi kejayaan.
Semua pelajar tingkatan 6 berdebar-debar termasuk Asyhraf yang berbadan tegap dan sasa itu.
“pelajar yang paling cemerlang bagi STPM ialah Muhamad Adam Asyhraf bin Muhamad Fauzi. Dari tingkatan 6 C.Dipersilakan naik ke atas pentas.”umum pengetua gembira.
Asyrhraf sangat gembira sehingga melompat-lompat kegirangan.Dia juga bersyukur kerana diberi kejayaan bersama orang yang dia sayang.
Selepas sesi pengambilan keputusan telah tamat,mmereka berempat bertemu di tepi dewan.Mereka bercadang untuk menyambut kejayaan mereka.Mereka ingin menyambut di sebuah restoran yang agak mahal yang disponsor oleh Asyrhaf.Fatt berasa malu untuk menyertainya kerana dia tidak menyumbang apa-apa.
“Aku tak joinlah coz aku tak sumbang apa-apa pun,malu lah.”kata Fatt kepada mereka bertiga.
“Jangan cakap macam tu.Datanglah,kalau adik tak datang abang merajuklah?”jawab Asyhraf.
“Saya malulah bang.Korang semua ada sumbangan tapi saya taka da sumbang apa-apa pun.”jawab Fatt.
“Siapa kata kau tak sumbang apa-apa?Kau kan sumbang perut and mulut.Sumbang jugak kan?”sampuk Syik dan Mira.
“Yelah tu.”jawab Fatt.
“Datang tau Fatt,kalau kau tak datang,aku tak nak kawan dengan kau.”balas Mira.
“Yelah aku datang.”jawab Fatt lagi.
“Ye ye,sayang datang.!Huhuhu.”sampuk Asyhraf kegirangan.
“Abang,apa ni?Macam orang tak betul je?”gurau Fatt.
“Abang jadi tak betul pun sebab Fatt lah.Hehehe.”jawab Asyhraf saja mengusik Fatt.
Fatt amat bengang dengan jawapan Asyhraf itu.Dia terus beredar untuk pulang ke rumah tanpa memberitahu sahabatnya.Tiba-tiba,tangan Fatt ditarik oleh Asyhraf.
“Fatt,jangan marah abang.Abang minta maaf okey sebab buat Fatt malu depan kawan Fatt.Maafkan abang ye?”kata Asyhraf dengan suara yang perlahan.
“Fatt tak marah pun.Okey Fatt nak balik.Assalamualaikum.”balas Fatt dengan suara yang sama perlahan sambil melepaskan tangannya dalam genggaman Asyhraf.
Fatt terus berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang.Asyhraf dilanda rasa bersalah.Tapi,dia telah ditenangkan oleh kedua-dua sahabat baik Fatt,Syik dan Mira.
“Kenapa Fatt sensitif sangat?Tadi dia happy je?”Tanya Asyhraf kepada Syik dan Mira.
“Memang patut pun Fatt buat macam tu.Kalau saya pun saya akan ambil tindakan macam Fatt.”jawab Mira dengan suara yang tegas.
“Okey,abang tahu abang salah.Nanti abang minta maaf dekat dia.”balas Asyhraf bersalah.


to be continue...

SUKA DAN SUKI :)

Thursday, 6 December 2012

episod 8


BERMAAF-MAAFAN
Minggu hadapan sudah bermulanya peperiksaan SPM dan STPM.Pada hari Jumaat petang,mereka berempat bercadang untuk mengadakan satu pertemuan khas untuk bermaaf-maafan dan menghalalkan segala ilmu yang pernah dkongsi bersama.
Mereka bercadang untuk berjumpa di sebuah café yang agak private tidak jauh dari tempat tinggal mereka berempat.Mereka bergerak pada jam 4 petang.
Tepat jam 4 petang,Asyhraf,Syikdan Mira telah sampai.Hanya Fatt sahaja yang belum sampai.Mereka sangat risau.Tiba-tiba,Asyhraf terdengar suara orang yang paling dia sayang iaitu Fatt.
“Assalamualaikum.Lama tunggu?”sapa Fatt dari belakang.
“Waa’laikumsa…lam.”jawab mereka bertiga tergagap-gagap kerana melihat keanggunan Fatt berbaju kurung warna coklat dan dikenakan dengan tudung coklat cair yang menampakkan lagi kecantikkan wajahnya yang comel itu.
“Kenapa korang pandang aku semacam je ni?.Baju aku tak cantik ke?”Tanya Fatt segan apabila dipandang oleh sahabatnya itu.
“Tak Fatt.Kau cantik giler hari ni.Kalau kau tak percaya,Cuba kau tengok abang Asyhraf tu,dari tadi tak kelip-kelip tengok kau.”jawab Syik dan Mira sambil memandang ke arah Fatt.
“Betul.Hari ni sayang abang memang cantik.Ni yang buat abang makin sayang ni.”sampuk Asyhraf sambil melihat Fatt.
“Yelah tu.Sorry lambat.Tadi tolong mak jap.”balas Fatt.
“It’s okey sayang.”jawab Asyhraf.
Fatt berasa amat malu kerana Asyhraf sering memanggilnya ‘sayang’ dihadapan sahabatnya itu.Fatt duduk disebelah Asyhraf lalu mencubit tangan Asyhraf kerana telah memanggilnya ‘sayang’.
“Kenapa ni Fatt?”Tanya Asyhraf kesakitan akibat cubitan Fatt tadi.
“Padan muka abang.Siapa suruh panggil Fatt sayang depan kawan Fatt.”jawab Fatt berbisik di telinga Asyhraf.
“Tak apalah.Fatt tak suka ea?Kalau tak suka,tak apalah.”balas Asyhraf merajuk.
“Abang ni,bukan Fatt tak suka.Fatt malu dengan kawan-kawan Fatt lah.Abang,janganlah merajuk.”balas Fatt untuk memujuk Asyhraf yang sedang merajuk.
“Okey,abang tak merajuk lagi except Fatt cium abang?”jawab Asyhraf sambil mengusik Fatt.
“Tak nak lah saya cium abang.Kan kita bukan muhrim.Dosa tau!”balas Fatt.
“Yelah,tapi lepas kahwin boleh kan?”Tanya Asyhraf lagi.
“Abang,apa ni?”balas Fatt dengan memek mukanya yang comel itu.
“woi,apa ni.Berbual dua orang je?Tak ajak pun?”sampuk Syik yang dari memerhatikan gelagat mereka berdua.
“Jangan marah Syik,Mira.Abang Asyhraf ni.”jawab Fatt dengan wajah bengangnya.
“Okey janga gaduh.Baik kita berbalik semula kepada tujuan asal kita adakan perjumpaan ni.”sampuk Mira tiba-tiba.
“Okey.Mula-mula sekali,aku nak minta maaf dekat korang semua.Aku mintak maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.Aku sayang korang.Aku doakan korang dapat result yang gempak dan dapat capai cita-cita korang.”terang Fatt dengan nada sayunya.
“Tak lupa jugak dekat abang Asyhraf.Saya mintak maaf dekat abang kalau saya ada buat salah.Halalkan ilmu yang abang curahkan kat saya.Terima kasih kerana sudi kawan dengan saya yang serba kekurangan ini.Saya pun sayang dekat abang.”sambung Fatt lagi sehingga menitiskan air mata.
“Fatt,jangan nangis.Abang dah lama maafkan Fatt dan abang pun sayang dekat Fatt.Fatt lah belahan jiwa abang yang pertama dan terakhir.”kata Asyhraf sambil menyapu air mata yang menitis di pipi Fatt.
“Aku pun dah lama maafkan kau Fatt.Kau lah sahabat sejati kitaorang.”sambung Syik dan diikuti oleh Mira dengan suara yang teresak-esak.
“Aku sayang korang semua.Jangan tinggalkan aku.”balas Fatt dengan air mata yang berjurai-jurai.
“Abang tak akan tinggalkan Fatt.Kawan-kawan Fatt pun tak akan tinggalkan Fatt.”jawab Asyhraf sambil memegang tangan Fatt.
“Betul kata abang Asyhraf.Kitaorang tak akan tinggalkan kau.”sampuk Syik dan Mira sambil memegang tangan Fatt juga.
“Terima kasih sangat dekat abang,Syik dan Mira coz sentiasa di samping Fatt bila Fatt memerlukan korang semua.”balas Fatt lagi dengan air mata yang semakin deras.
“Fatt,kenapa ni?Jangan nangis lagi nanti kitaorang pun nangis.”jawab Mira untuk memujuk Fatt supaya tidak menangis lagi.
“Betul tu Fatt.Jangan nangis lagi ye sayang abang ni.”sampuk Asyhraf dengan suara manjanya.
Mereka berempat bermaaf-maafan sehingga ke petang.Semasa sesi pertemuan itu,Fatt yang paling sedih sekali kerana dia merasakan dirinya terlalu hina dan rendah dihadapan Asyhraf,Syik dan Mira.
Syik dan Mira memahami keadaan yang menimpa Fatt kerana Fatt pernah menceritakan kepada mereka berdua.Syik dan Mira tidak suka akan sikap Fatt ini kerana bagi mereka,Fatt sama seperti mereka.Fatt merasakan dirinya rendah dan hina kerana dia datang dari keluarga sederhana,paras rupa yang biasa-biasa saja dan tidak sebijak Syik dan Mira.Padahal,setiap kali peperiksaan,pasti Fatt yang mendahului mereka berdua.
Tepat jam 6 petang,mereka berempat pulang ke rumah.Fatt dihantar oleh Asyhraf kerana bimbang dengan keadaan Fatt yang banyak menangis tadi.Syik dan Mira pulang berdua sahaja.



 to be continue...

SUKA DAN SUKI :)

Monday, 3 December 2012

episod 7


EXAM FEVER
Masa berlalu begitu pantas.Pejam celik-pejam celik,sudah sampai ke penghujung tahun.Fatt,Syik dan Mira sedang sibuk mengulangkaji pelajaran kerana peperiksaan SPM semakin hampir.Mereka harus berusaha lebih untuk mencapai target.Mereka bertiga ingin ke universiti dan mencapai cita-cita mereka.
Fatt bercita-cita ingin menjadi seorang doctor atau pilot.Syik dan Mira mempunyai cita-cita yang sama iaitu pensyarah.Memang banyak persamaan antara Syik dan Mira.Sebab itu Fatt menggelar mereka sebagai kembar tak seiras.
Asyhraf juga akan menduduki peperiksaan STPM.Mereka berempat akan menduduki peperiksaan awam pada bulan yang sama.Mereka sering ke taman bunga untuk mengulangkaji pelajaran.Mereka saling bantu-membantu antara satu sama lain.
“Abang,petang ni nak study tak?”Tanya Fatt sewaktu Asyhraf sedang makan di kantin.
“Abang okey je.Syik dan Mira join tak?Kalau diorang tak join,lagi best.Bolehla abang berdua-duaan dengan sayang abang ni.”jawab Asyhraf dengan manjanya.
“Gatal la abang ni.Tak baik tau,kesian dekat diorang,lagipun saya lemah subjek sejarah.Mira terror tau subjek sejarah.Sebab tu dia perlu ada.”balas Fatt.
“Yelah Fateh Nur Iman.Abang saja je gurau.Dah lama tak gurau macam ni coz sibuk dengan study.”balas Asyhraf sambil ketawa kecil.
Semasa dalam kelas,Syik dan Mira berjumpa dengan Fatt untuk memberitahu bahawa mereka tidak dapat join untuk study group pada petang ini kerana mereka ingin ke kedai buku yang terletak agak jauh dari sekolah.Fatt agak gembira kerana sudah lama dia tidak berdua-duaan dengan Asyhraf kerana selama ini ke mana sahaja dia pergi,pasti kedua-dua sahabatnya itu akan menemaninya sehingga Fatt kadang-kadang berasa rimas dengan sikap kedua sahabatnya itu.
Pada jam 3 petang,Fatt telah sampai terlebih dahulu di taman bunga.Dia membaca buku sambil menuggu Asyhraf sampai.Tiba-tiba,ada suara yang menyapa Fatt iaitu Asyhraf.
“Assalamualaikum.Mana yang lain?”Tanya Asyhraf.
“Waa’laikumsalam.Diorang tak join coz diorang pergi kedai buku.”jawab Fatt.
“Huhu,bestnya diorang tak ada.Boleh la kita berdua-duaan kan?”balas Asyhraf dengan girangnya.
“Ish,abang ni.Okey,jom kita start sesi pembelajaran kita.”balas Fatt lagi untuk mengubah topic.
“Tak payah nak tukar topic ye cik Fatt.Ingat abang tak tahu apa yang ada dekat fikiran Fatt sekarang ni?.Fatt pun sukakan diorang tak ada?”usik Asyhraf.
“Mana ada.Abang ni nak belajar tak?Kalau tak nak,Fatt balik jelah.”jawab Fatt saja untuk membuat Asyhraf berasa menyesal dengan kata-katanya tadi.
“Alah,janganlah merajuk sayang abang ni.Abang gurau je.Abang rindu dengan kemesraan kita yang dulu.Ni lah masanya untuk kita bermesra,sementara Syik dan Mira tak ada.”terang Asyhraf untuk membetulkan keadaan.
“Abang,Fatt mengaku yang Fatt pun rindu saat-saat kemesraan kita.Tapi,peperiksaan dah semakin hampir.So,saya kena focus.Abang pun kena focus supaya dapat result yang gempak.Okey,harap abang faham.”balas Fatt dengan suaranya yang manja itu.
“Okey.”balas Asyhraf sepatah.
Selepas perbualan ringkas antara Fatt dan Asyhraf itu,mereka terus belajar sehingga jam 5 petang.Study group yang ditubuhkan amat berkesan bagi Fatt kerana banyak pengetahuan yang dia dapat berbanding belajar sendirian.
Asyhraf bersyukur kerana dia dapat membantu Fatt sedikit sebanyak yang dia tahu.Dia ingin melihat adik angkat kesayangannya itu berjaya hingga ke menara gading.Dia sentiasa mendoakan kejayaan Fatt dan sahabat-sahabat Fatt.



 to be continue...

SUKA DAN SUKI :)