Tuesday, 27 November 2012

episod 6


TERUS TERANG
Jam menunjukkan tepat jam 2petang.Sesi pembelajaran telah tamat.Fatt,Syik dan Mira bercadang untuk berjumpa dengan Asyhraf di tempat biasa mereka,iaitu taman bunga bersebelahan dengan sekolah mereka.Mereka bertiga ingin bertanya kepada Asyhraf tentang perasaannya terhadap Fatt dan tujuannya bersahabat dengan mereka.
“Fatt,Syik,jomlah kita jumpa abang Asyhraf.Kan kita dah janji dengan dia semalam.Kita mesti buat dia berterus terang dengan kita supaya kita tak tertanya-tanya lagi.”kata Mira.
“Jomlah,aku okey je.Kau okey tak Fatt?”Tanya Syik.
“Aku okey.Jomlah.”balas Fatt dengan suara yang agak lemah.
Mereka bertiga terus menuju ke taman bunga dan apabila mereka sampai,mereka sudah nampak kelibat Asyhraf.Setiap kali pertemuan,pasti kelibat Asyhraf yang akan kelihatan dahulu.
“Assalamualaikum.Lama abang tunggu kitaorang?”Tanya Syik yang telah menyedarkan Asyhraf dari lamunannya.
“Waa’laikumsalam.Taklah baru je sampai.Ada apa nak jumpa abang ni?Macam ada hal mustahak je?”Tanya Asyhraf kepada mereka bertiga.
“Sebenarnya kami nak tanya dekat abang tentang perasaan abang terhadap Fatt.”Tanya Syik sementara Fatt hanya mendiamkan diri sahaja.
“Takkan adik tak tahu lagi.Dah hampir 3 bulan kita berkawan dik,tapi adik masih lagi ragu-ragu dengan abang.Abang sayang sangat dekat Fatt.Fatt lah yang telah merubah abang jadi macam ni.Dulu abang tak macam ni.Kalau adik tak percaya,tanyalah kawan-kawan abang?”terang Asyhraf dengan yakinnya sambil menatap wajah Fatt yang comel itu.
“Abang jangan salah faham.Saya cuma inginkan kepastian sebab selama ni semua orang yang berkawan dengan saya pasti akan kecewakan saya.Saya tak rela dikecewakan lagi.Abang tak rasa apa yang saya rasa.Cuma Syik dan Mira je yang setia kepada saya.”balas Fatt kepada Asyhraf supaya tidak berlakunya salah faham antara mereka.
“Fatt,dengar sini.Abang takkan kecewakan Fatt sebab Fattlah satu-satunya perempuan yang telah merubah diri abang.Abang sayang Fatt.Ingat tu!”jawab Asyhraf sambil menatap mata Fatt.
Fatt sungguh terharu mendengar keikhlasan Asyhraf.Sahabatnya juga terharu sehingga mengalirkan air mata.Tiba-tiba,Mira dan Syik menyampuk perbualan antara Fatt dan Asyhraf.
“Hai bang,sayang dekat Fatt je ke?Dekat kitaorang tak sayang ke?”sampuk Mira untuk menceriakan suasana.
“A’ah la bang.Dekat kitaorang tak sayang ke?Tak kan sayang dekat Fatt je?”sambung Syik pula.
“Korang dua orang mestilah abang sayang jugak coz kalau bukan kerana bantuan korang,mesti abang tak boleh kawan dengan Fatt ni.Hehehe.Abang gurau je lah.Abang pun sayang dekat korang.”jawab Asyhraf dengan lembutnya.
“Abang,saya harap abang tak kecewakan saya dan tak tinggalkan saya.Saya pun sayang sangat dekat abang.”sampuk Fatt tiba-tiba dan suasana menjadi sedih semula.
“Ye,abang janji dekat Fatt.Dah jangan nangis lagi.Nanti abang pun nangis.”Jawab Asyhraf untuk meyakinkan Fatt sambil memegang tangan Fatt.
“Okey guys.Jangan sedih-sedih lagi.Jom pergi minum,nanti abang Asyhraf belanja.Hehehe.”kata Syik untuk menceriakan semula suasana.
“Abang okey je.Fatt okey?”Tanya Asyhraf untuk mengetahui keadaan Fatt.
“Fatt rasa Fatt nak balik rumahlah.Fatt tak ada selera.Abang ajaklah Syik dengan Mira.Fatt balik dulu ye?”jawab Fatt dengan sayunya.
“Erm,abang tak payah pergi minumlah.Tak syok kalau tak ada Fatt coz nanti suasana tak ceria.”sampuk Mira dan Syik.
Mereka berempat membatalkan rancangan mereka untuk pergi minum.Mereka terus pulang ke rumah.Fatt,Syik dan Mira berasa amat lega kerana Asyhraf telah berterus terang akan perasaannya terhadap Fatt.Mimpi ngeri Mira tidak lagi menghantui fikiran mereka bertiga.



to be continue...















SUKA DAN SUKI :)

Friday, 16 November 2012

episod 5


MIMPI NGERI
Selepas pertemuan antara Fatt dan Asyhraf,mereka berdua semakin akrab kerana Asyhraf telah menabalkan Fatt sebagai adik angkatnya.Begitu juga Syik dan Mira.Mereka berempat bersahabat baik dan sering bersama kalau ada masa lapang.
Asyhraf adalah sebagai pemimpin kepada Fatt,Syik dan Mira.Mereka bertiga sering bertanya tentang pelajaran kepada Asyhraf.Mereka sungguh gembira kerana Asyhraf sudi meluangkan masa bersama mereka bertiga.
Pada suatu hari,Mira mendapat satu mimpi ngeri tentang Fatt dan Asyhraf.Dia tidak sanggup untuk menceritakan mimpi itu kepada Fatt kerana dia takut sahabatnya itu akan berkecil hati.Tetapi hatinya tidak senang kalau tidak menceritakan kepada Fatt.
“Fatt,sebenarnya aku ada benda nak cakap dekat kau.Pasal kau and abang Asyhraf.”kata Mira sewaktu Fatt sedang menyusun buku di belakang kelas.
“Apa dia?Cakap jelah.”jawab Fatt dengan tenang.
“Semalam aku mimpi kau and abang Asyhraf kau tu.Mimpi ni buat aku tak sedap hatilah.”kata Mira lagi.
“Cerita je dekat aku Mira.Aku sedia nak dengar ni.”jawab Fatt lagi.
“Aku mimpi yang abang Asyhraf tu sebenarnya cuma nak mempermainkan kau je.Dia saja buat baik dekat kau,aku and Syik.Tapi,motif dia buat macam tu aku tak tahu.Sejak aku dapat mimpi tu,perasaan aku 50 50 terhadap abang Asyhraf.Tapi aku tak kata yang aku percaya mimpi aku tu 100%.Kau jangan salah anggap pulak.”terang Mira panjang lebar.

“Oh,aku tak marah.Erm,mungkin mimpi kau tu betul and mungkin jugak tak.Tapi kalau betul dia cuma nak mempermainkan aku,aku reda coz selama ni semua orang yang nak kawan dengan aku pasti akan kecewakan aku except kau and Syik.Sebab tu aku sayang sangat dekat korang.Biarlah dia,Allah kan maha adil,kalau dia mainkan perasaan aku,dia pasti akan dapat balasannya.”’balas Fatt dengan tenang sekali tanpa rasa marah walau sedikit pun.
“Fatt,kau tahu tak,satu sifat kau yang paling aku suka nilah seorang yang penyabar dan cool je.Fatt aku janji dengan kau,aku tak akan kecewakan kau,kaulah sahabat dunia akhirat aku.”balas Mira juga dengan hati yang sayu.
Mira berasa amat lega sekali setelah selesai menceritakan mimpi ngerinya itu.Mira tidak sangka bahawa Fatt akan mendengar mimpinya itu dengan tenang dan relaks.Dia bersyukur kerana dikurniakan sahabat seperti Fatt.
Sebelum Mira menceritakan mimpinya kepada Fatt,Mira telah menceritakan kepada Syik terlebih dahulu untuk mendapatkan pendapat Syik.Tekaa Syik tepat sekali kerana Syik menjangkakan bahawa Fatt akan terima dengan tenang dan relaks.Syik memang pandai meramalkan reaksi sahabatnya itu.
“Syik,aku dah cerita dekat Fatt.Betulah kata kau yang Fatt tak marah.”kata Mira kepada Syik sewaktu berada di perpustakaan.
“Kan aku dah kata,kau macam tak kenal dia.Dia kan berpegang kepada prinsip ‘Cool and Relax’.”balas Syik dengan sungguh-sungguhnya.
“Tulah.Terukkan aku,kawan sendiri pun tak kenal.”balas Mira lagi.
“Kau bukan tak kenal Fatt,Cuma tak tahu je.Jap,Fatt mana?”Tanya Syik.
“Dia dekat bilik Sakinah,tengah relakskan otak kot.Yelah tadi dah penat belajar.Biarlah dia,malas aku nak kacau.”terang Mira.
“Okey,kita tak payah kacau dia hari ni,tapi esok Insyallah.Hehehehe..”balas Syik.
“hahaha,ayat tak boleh bla.”balas Mira sambil ketawa kecil.
Mereka bertiga amat memahami dan saling mempercayai antara satu sama lain.Itulah yang membuat persahabatan mereka sukar untuk dileraikan.Persahabatan mereka juga telah membuat pelajar-pelajar sekolah menengah itu berasa cemburu.Ada juga yang ingin meleraikan persahabatan mereka bertiga tetapi gagal kerana sifat memahami dan saling mempercayai mereka antara satu sama lain yang menjadi kunci persahabatan mereka berkekalan.




to be continue...














SUKA DAN SUKI :)

Thursday, 15 November 2012

episod 4


bahagia
Selang beberapa hari,tiga sahabat baik itu menjalani kehidupan seperti biasa.Tiada lagi surat misteri yang Fatt terima.Mereka telah melupakan tentang hal itu dengan mudah sekali.
Pada suatu hari,selepas tamat sesi pembelajaran,Mira dan Syik telah menerima surat daripada seorang abang Pra-U yang ingin bertemu dengan mereka berdua untuk membantunya membuat rancangan supaya dapat bersemuka dengan Fatt.
“Assalamualaikum.Awak berdua ni kawannya Fatt kan?”Tanya abang itu kepada Mira dan Syik.
“Waa’laikumsalam.Ye kami kawan Fatt.Abang ni siapa and kenapa nak jumpa kitaorang?”Tanya Syik.
“Nama abang Muhamad Adam Asyhraf bin Muhamad Fauzi.Abang tingkatan 6 Cemerlang.Abang nak korang tolong abang atur plan untuk jumpa Fatt.”’jawab Asyhraf.
“Oh,abang pun dah jatuh hati dekat Fatt ke?”Tanya Syik.
“Entahlah.Sejak insiden yang berlaku sewaktu abang sedang mengambil makanan,abang terus tak boleh lupakan Fatt.”jawab Asyhraf.
“Wah,untunglah Fatt ada orang minat.Jap,macam mana abang boleh tahu yang kitaorang ni kawan Fatt?”Tanya Mira yang dari tadi hanya mendiamkan diri.
“Erm,sebenarnya abang tanya budak kelas korang.Hari tu Fatt ada dapat surat tak?”Tanya Asyhraf.
“Ada.Owh,abang yang bagi ea?”usik Syik.
“A’ah.Sebenarnya semua soalan yang abang tanya tu abang dah tahu jawapannya.Abang saja je nak tengok Fatt layan tak benda-benda macam tu.”terang Asyhraf.
Mira dan Syik hanya tersenyum mendengar penerangan Asyhraf yang panjang berjela itu.Mereka tidak sangka bahawa Ayhraf sanggup melakukan hal sedemikian hanya untuk mengenali hati Fatt.
Mereka bertiga terus membincangkan rancangan untuk pertemuan Fatt dan Asyhraf.Mereka berbincang sehingga petang.Tepat jam 4 petang,rancangan mereka telah berjaya disusun dengan rapi sekali.Hanya tunggu masanya sahaja.
Keesokan harinya,mereka menjalankan rancangan tepat jam 4 petang di sekolah.Kebetulan pelajar tingkatan 5 C ada Kelas Tambahan Terancang dan tamat pada jam 3.45 petang.
“Fatt,nanti lepas habis kelas KTT kau teman aku dengan Mira kejap boleh tak?”Tanya Syik dengan hati yang berdebar-debar.
“Nak ajak aku teman kau pergi mana?”Tanya Fatt pula.
“Alah,ikut je.Nanti kau tahulah.Teman tau?”jawab Syik.
“Okey.Aku ikut je.”balas Fatt.
Fatt memang tidak mudah menolak ajakan sahabatnya itu kerana dia tahu sahabatnya tidak akan mengenakannya.Tetapi,kali ini tekaan Fatt salah kerana kali ini dia pasti terkena.Asyhraf yang sudah lama sampai ke tempat yang dirancang,masih sabar menunggu demi Fatt.
“Kita nak pergi mana ni Mira,Syik?”Tanya Fatt tiba-tiba sewaktu dalam perjalanan menuju ke taman bunga yang terdapat bersebelahan dengan sekolahnya.
“Erm,kita nak pergi jumpa seseorang.”jawab Syik tergagap-gagap.
“Hah!Siapa?”Tanya Fatt.
“Adalah,dia nak jumpa kau bukan kitaorang.Sebab tu aku ajak kau.”jawab Mira.
Fatt terdiam sebaik sahaja Mira menjawab soalannya.Dia berjalan sambil berfikir siapakah yang hendak menemuinya.Akhirnya,sampai juga mereka bertiga ke taman bunga itu.
Selepas Syik dan Mira sudah menghantar Fatt ke tempat yang dijanjikan,mereka berdua menjauhkan diri tetapi masih berdekatan dengan taman bunga itu.
Fatt duduk di kerusi sambil menunggu orang yang ingin menemuinya.Tiba-tiba,Fatt terdengar orang memberi salam kepadanya dari belakang.Dia cukup kenal dengan empunya suara itu.Fatt menoleh ke belakang dan dia sangat terkejut kerana melihat orang yang diminatinya ada bersamanya.
“Waa’laikumsalam.Apa abang buat dekat sini?”Tanya Fatt dengan selambanya.Dia masih tidak tahu bahawa Asyhraflah yang ingin menemuinya.
“Sebenarnya,abang tunggu seseorang.Adik pulak buat apa dekat sini?”Tanya Asyhraf pula.
“Oh,saya pun tunggu orang jugak.”jawab Fatt dengan tenang.
Mereka berdua diam sejenak.Tiba-tiba terlintas di fikiran Fatt bahawa orang yang ingin menemuinya ialah orang yang sedang berdiri disebelahnya.
“Jap,sebenarnya abang yang nak jumpa saya ea?”Tanya Fatt tiba-tiba.
“Ye,adik siap boleh tanya lagi.Kan kita dua orang je dekat sini,mestilah abang yang nak jumpa adik.”jawab Asyhraf.
“Sorrylah bang.Saya tak perasan.Hehehe.Jap.jadinya abang dah plan dengan Syik and Mira untuk jumpa saya kan?”Tanya Fatt dengan panjang lebarnya.
“Hehehe,jangan marah diorang.Diorang tak salah,abang yang minta tolong diorang.”terang Asyhraf.
“Pandaikan korang buat plan.Jap,nama abang siapa?”Tanya Fatt.
“Abang ingat adik tak nak tanya nama abang.Nama abang Muhamad Adam Asyhraf bin Muhamad Fauzi.Abang pelajar tingkatan 6 C.”terang Asyhraf dengan lembut.
Fatt seorang yang mudah mesra.Jadi dia tiada masalah dalam mengenali seseorang.Mereka berbual rancak sehingga tak perasan bahawa kedua-dua sahabat Fatt sedang memerhati mereka dari jauh.
Tepat jam 5.30 petang,mereka pulang ke rumah masing-masing.Fatt pulang dengan hati yang gembira.Begitu juga Asyhraf.Syik dan Mira yang melihat gelagat sahabat yang paling disayanginya itu hanya tersenyum.Mereka berdua gembira melihat sahabatnya itu.Sebelum ini,mereka tidak pernah melihat sahabatnya itu begitu gembira.Mereka berdua sentiasa mendoakan kegembiraan Fatt.
 


to be continue... 



SUKA DAN SUKI :)

Monday, 12 November 2012

episod 3


SURAT MISTERI
Jam nenunjukkan tepat pukul 12 tengahari.Itu menandakan bahawa telah habis waktu pembelajaran bagi subjek Bahasa Melayu bersama cikgu Azhar Sulaiman.Pelajar tingkatan 5 Cemerlang sedang bersiap-siap untuk bergerak ke makmal Sains bagi subjek yang seterusnya iaitu Sains bersama cikgu Nora.
“Jom,kita pergi makmal,nanti lambat pulak cikgu Nora tunggu kita.”ajak ketua kelas 5 C.
Dalam perjalanan menuju ke makmal sains,mereka terserempak dengan pelajar tingkatan 6.Fatt tidak perasan kerana tidak beratur di barisan hadapan.
“Fatt,abang tu.”kata Mira dengan terujanya.
“Biarlah dia.Dia bukan kenal aku pun.”balas Fatt dengan rasa malasnya untuk melayan sahabatnya itu.
Mira dengan kecewanya hanya berlalu pergi meninggalkan Fatt di belakang.Fatt hanya melihat gelagat sahabatnya itu.Semakin dekat pelajar tingkatan 5 C dengan pelajar tingkatan 6 itu.Tiba-tiba,abang yang diminati oleh Fatt itu menegurnya.
“Assalamualaikum.”kata abang itu.
Fatt tersentak dari lamunannya.
“Waa’laikumsalam.”jawab Fatt dengan perasaan terkejutnya itu.
Selepas menjawab salam daripada abang itu,Fatt terus berlari menuju ke barisan depan.Rakan-rakan sekelasnya yang lain berasa pelik dengan tindakan Fatt.
Waktu Sains telah habis.Pelajar tingkatan 5 C menuju ke kelas dengan keadaan yang teratur.Setibanya di kelas,Fatt mendapati bahawa beg sekolahnya terbuka dan terdapat sepucuk surat berwarna purple,iaitu warna kesukaan Fatt.
“Syik,Mira.Ada orang bagi aku surat.”kata Fatt dengan nada yang agak mengejutkan sahabatnya itu.
“Ish,kau ni Fatt.Terkejut aku.Siapa pulak yang bagi kau surat ni.?”Tanya Syik.
“Manalah aku tahu,kalau aku tahu,aku tak tanya koranglah.”balas Fatt.
“Kau buka dulu surat tu,Maybe ada nama orang yang bagi surat ni.”sampuk Mira.
Fatt membuka surat itu dengan hati yang berdebar-debar.Dia membaca dengan teliti.Tetapi tiada tertulis nama pengirimnya.
Assalamualaikum…
Sebenarnya saya nak tanya beberapa soalan dekat awak.
1-siapa nama awak?
2-awak tingkatan berapa?
3-awak kelas apa?
4-boleh saya kenal awak tak?
Saya rasa tu je kot soalannya.Saya harap awak balas.
(Your secret admirer)
Setelah habis baca,Fatt terpinga-pinga kerana tidak sangka bahawa orang sepertinya ada secret admirer.Fatt berfikir begitu kerana Fatt tidak seperti kedua sahabatnya itu.Fatt berkulit hitam manis,berlesung pipit di sebelah pipi kirinya dan agak tinggi.
“Korang,pengirim ni tanya banyak soalan.Korang rasa patut tak aku balas?”Tanya Fatt kepada sahabatnya.
“Kalau aku kan Fatt,aku balas coz dia just tanya nama je kan,bukan tanya apa pun.”jawab Syik dan Mira. 
“Okeylah,aku balas.”balas Fatt.
Selepas itu,cikgu yang mengajar bagi subjek terakhir untuk hari itu telah pun sampai,iaitu Mr.Gan yang mengajar subjek matematik.Mereka melupakan seketika pasal surat misteri itu dan menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajran yang diajar oleh Mr.Gan.






to be continue... 












SUKA DAN SUKI :)

episod 2


PERTEMUAN YANG TAK DIDUGA

Loceng telah pun berdering.Itu menandakan bahawa telah masuknya waktu rehat bagi Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Cahaya.Semua pelajar berpusu-pusu menuju ke kantin sekolah yang terletak bersebelahan dengan dewan sekolah.Tiba-tiba,Syik ternampak sekumpulan pelajar Pra-U sedang menuju ke kantin.
“Wei geng,korang nampak tak apa yang aku nampak?”kata Syik sambil menuju ke kantin.
“Aku rasa aku tahu apa yang kau nampak Syik?”jawab Mira.
“Kau pulak Fatt nampak tak apa yang kitaorang nampak?”tanya Syik dan Mira serentak.
Sewaktu Syik dan Mira bertanya kepada Fatt,Fatt tidak sedar kerana dia sibuk dengan buku permainan kegemarannya itu,SUDOKU.
“Woi,Fatt!Kitaorang tanya kau ni!”marah Syik dan Mira.
“Opps,sorry ye.Aku tak dengarlah.”jawab Fatt tergagap-gagap.
“Macam mana kau nak dengar,dari tadi sibuk dengan Sudoku dia tu je.”perli Syik.
“Korang ni jangan marah.Aku betul-betul tak dengar apa yang korang cakap.”balas Fatt.
“kitaorang tanya,kau nampak tak apa yang kitaorang nampak?”tanya Mira.
“Oh,aku nampaklah.Aku nampak ramai orang berebut-rebut nak beli makanan.”jawab Fatt.
“Ish kau ni.Tu aku pon nampak.Maksud aku,tu abang Pra-U yang kau minat tu ada kat kantin.”balas Mira.
“So,kau nak suruh aku buat apa?Biarlah,diorang pun nak makan jugak.”jawab Fatt dengan suara yang lembut.
“Kau ni Fatt.Buang masa aku je cakap dengan kau.”kata Mira dengan geramnya.
“Okey guys,jangan gaduh.Dah jom kita beli makanan Fatt.Mira kau nak ikut tak?”Tanya Syik.
“Erm,malaslah.Lagipun aku dah kenyang.”jawab Mira.
“Okey,kau tunggu aku dengan Fatt dekat sini.Jangan pergi mana-mana!”kata Syik.
Syik dan Fatt pun menuju ke tempat jual makanan.Meraka biasanya tidak makan makanan yang berat seperti nasi gorang atau mee goreng.Mereka hanya makan roti atau buah-buahan atau hanya minum sahaja.
Sewaktu sedang membeli makanan,Fatt tidak perasan bahawa abang yang diminatinya sedang beratur di belakangnya.Syik yang melihatnya,hanya mendiamkan diri kerana dia saja hendak mengusik sahabatnya itu.Tiba-tiba,Fatt tersenggol tangan abang itu sewaktu hendak mengambil makanan.
“Opps,sorry bang.”kata Fatt tergagap-gagap akibat terperanjat bahawa orang yang diminatinya ada di belakangnya.
“It’s okay.Sikit je pun.”balas abang itu.
“Saya tak sengaja.Sorry ye.”balas Fatt.
“Tak apa.Abang tak tercedera pun.”balas abang itu.
Fatt dengan rasa malunya terus menuju ke kaunter untuk membuat bayaran dan terus berlari menuju ke meja makan.Abang itu hanya tersenyum melihat gelagat Fatt.Fatt menceritakan kepada kedua-dua sahabatnya itu.Mereka hanya mengetawakan Fatt.Muka Fatt menjadi merah padam akibat usikkan sahabatnya itu.






to be continue...





SUKA DAN SUKI :)